Fakta om Ms Utsira
Utsira kommune overtok konsesjon for transportvirksomhet mellom Utsira og Haugesund 1/1-1978 og dannet et kommunalt selskap. I 2003 er dette selskapet omdannet til Rutebåten Utsira AS.
Rutebåten Utsira AS måtte etter at nye Eu-krav ble innført etter tusenårskiftet enten bygge om daværende rutebåt for å oppfylle Eu-kravene, eller bygge ny båt. Etter god innsats fra selskapets styre, kommunestyret og god dialog mot konsesjonsgiver Rogaland Fylke endte det med nybygg.
En ny rutebåt ble kontrahert. Tegnet og designet av Vik-Sandvik AS på Fitjar. Blaalid AS ble valgt som byggeverft. Skroget ble bygget hos Riga Shipyard i Latvia.
Fartsområde, krav lekkstabilitet og vanninntrengning og komfort har påvirket utformingen av fartøyet. Båten er utstyrt med stabiliserende finner som slås ut og motvirker rullebevegelesr. I tillegg har den ordinær rulledempingstank som reduserer rullebevegelser ved hjelp av vannballast.
To hovedmotorer på hver 1300 KW sørger for fremdrift. Båten har gear med vridbare propeller og akselgenerator.
MS Utsira ble overlevert 26.1.2005. 29.1. 08:45 stevnet båten inn Nordevågen på Utsira for første gang! Alle som fikk vite om begivenheten var på plass for å ta imot. Skole og barnehage tok fri. Flere stilte med flagg.
Det skulle ta noe tid før båten ble satt i rute. Ferjeleiene måtte bygges om! I mellomtiden ble det dåpsfest og visningstur til Haugesund og Stavanger med åpen båt ved kai. Tiltaket ble godt mottatt og et stort antall benyttet sjansen til å se nyebåten.
Båten ved kai i Stavanger...
Gudmor er Eirin Sund. Hun er i dag Stortingsrepresentant. Våren 2005 var det i egenskap av å være fylkesvaraordfører hun fikk æren av å døpe MS Utsira.
Lengde o.a. | 48,20 m |
Lengde p.p. | 42,70 m |
Bredde | 12,40 m |
Dybde til I.dk. | 5,10 m |
Brennolje | 104 m3 |
Ferskvann | 35 m3 |
Hovedmotor | MAN B&W |