Personlige verktøy
Logg inn

Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Seksjoner

Aktuelt

Fra første desember er det faktura 2.0 som gjelder

NÅ SENDER VI FAKTURA TIL DEG VIA NY METODE:

Bankene slutter med faktura 1.0 pr 1.12.21 og går over til 2.0.  For å kunne opprettholde nødvendig funksjonalitet, må vi dermed over på ny løsning for fakturadistribusjon:

Kort fortalt blir den nye løsningen slik at dersom du har valgt å motta efakturaer fra noen, så vil du i versjon 2.0 kunne motta efaktura fra hvemsomhelst (Alle). Altså du kan ikke selv lenger velge hvem du vil ha efaktura fra, og hvem du vil ha på papir fra. Banksystemet gir kun valget efaktura, eller ikke. Så det kan være du nå får efaktura i stedet for blankett…

Har du Digipost/eBoks, men ikke efaktura, vil du få fakturaen i Digipost. Om du ikke selv velger dette vekk i innstillingene dine for Digipost.

Har du ingen av delene, vil du få faktura på papir som før.

Vi håper endringene går greit. For vår del blir verden litt enklere, siden vi slipper å holde styr på alle avtaler, kan sende alt til en distributør som sender ut på beste måte til deg og slipper lokal pakking av blanketter.

Du kan se en youtube-video om endringene her:

https://youtu.be/yHvPT8oUKr8


Stor heimevernsøvelse i Rogaland

Neste uke skal 2400 soldater fra Agder og Rogaland heimevernsdistrikt 08 gjennomføre øvelser i store deler av Rogaland. Mesteparten av treningen vil foregå fra mandag 27. september til fredag 1. oktober.


Militær trafikk, lysraketter og støy

Det vil bli avholdt feltøvelser hvor avdelingene trener på å løse oppdrag innenfor sine primærfunksjoner. Dette kan være vakthold, sikring og patruljering av områder. Du kan komme til å møte på militær trafikk på enkelte veier. Det vil også bli brukt løsammunisjon og lysraketter, så vær obs på at det kan forekomme noe støy hele døgnet.

Viktig samfunnsfunksjon

Viktige og sårbare ressurser i samfunnet må og skal sikres. I dette arbeidet har Heimevernet, i samarbeid med politiet, en viktig rolle. Heimevernet skal sikre verdier i krise og krig, slik at Norge har alle nødvendige ressurser i forsvaret av landet.

Objektsikring er en av de viktigste oppgavene til Heimevernet. Heimevernet ivaretar også andre viktige oppgaver som sikring av alliert mottak, overvåkning og kontroll, beskyttelse av viktige veier, bekjemping av mindre fiendtlige styrker og sivilt militært samarbeid.

Heimevernets oppgaver:

  • Nasjonal krisehåndtering.
  • Ivareta det lokale territorielle ansvaret på vegne av Forsvaret.
  • Vakthold og sikring av viktige militære og sivile objekter.
  • Støtte til det sivile samfunn; herunder bistand til politiet.

Har du spørsmål angående øvelsen kan du ringe HV-08 operasjonssenter på telefon 52 34 39 31

Heimevernet gjennomfører øvelse i skogsområde - Klikk for stort bilde Heimevernet

Valgresultat Stortings- og sametingsvalg 2021

89,8% av de stemmeberettige på Utsira benyttet seg av retten til å stemme og nærmere 65% kom inn som forhåndsstemmer

Årets valg hadde en tydelig Marte-effekt, siden Marte Eide Klovning var første Stortingskandidat fra Utsira. Hun stod plassert på femteplass på AP sin fylkesliste. Arbeiderpartiet fikk hele 42% av stemmene på Utsira.

Nytt av dette valget var alle de mottatte forhåndstemmer. Nærmere 65% av stemmene kom inn som forhåndsstemmer og korona-hensyn har nok hatt stor innvikning på alle innkommne forhåndsstemmer. 

Størst valgdeltakelse fikk vi med 89,8% på Utsira og 86,3% på Kvitsøy

Les alle valgresultater på Utsira på valg.no.

KUNNGJØRING AV STORTINGSVALGET 2021 I UTSIRA KOMMUNE

 

Velgerne i Utsira kommune 

KUNNGJØRING AV STORTINGSVALGET 2021 I UTSIRA KOMMUNE

Det holdes valg på medlemmer til Stortinget mandag 13. september 2021.

Du må stemme i den kommunen du er manntallsført i. Det vil si der du var folkeregistrert som bosatt den 30. juni 2021.
 
Hvem har stemmerett:

·      Norske statsborgere.

·      Alle må ha fylt 18 år innen utgangen av 2021 og må være innført i manntallet.

 

Valgtinget avholdes på Allrommet, Siratun mandag 13. september 2021 mellom kl 0900 – 1800.

 

Hvis du har behov for transport, tar du kontakt med Utsira kommune på

Tlf.  52750100.

 

Utsira 10. september 2021

 

Marte Eide Klovning

Leder av valgstyret

 

 

Stemmeberettigede i Utsira kommune 2021.

Fra og med tirsdag 10. august er det mulig å forhåndsstemme i administrasjonen sin åpningstid fra klokken 09.00-15.00 fram til og med 10. september

 

valg 2017

FORHÅNDSTEMMEGIVNING

Forhåndstemmegivning foregår i kommuneadministrasjonen på Siratun fra tirsdag 10 august til og med fredag 10. September 2021 mellom kl 0900 – 1500.

I tillegg til dette er det åpent for forhåndstemmegivning søndag 5. september 2021 mellom kl 1300 – 1400.

De som ikke har muligheter for å avlegge stemme på Utsira kan gjøre det i den kommunen de oppholder seg. Da må du huske å ta med valgkortet som du har mottatt. Det er bare å ta kontakt dersom du ønsker å få tilsendt listene til kommunevalget.

Dette kan være aktuelt for skoleelevene og andre som oppholder seg store deler av året utenfor Utsira.

AMBULERENDE STEMMEGIVNING

Dersom du på grunn av sykdom eller dersom du er ufør og av den grunn ikke kan komme til valglokalet på valgdagen mandag 13.09.21 og heller ikke kan forhåndsstemme kan du søke om å få stemme hjemme. Søknaden kan være skriftlig eller du kan ta kontakt på telefon 52750100. Søknad om slik stemmegivning må være Utsira valgstyre i hende innen fredag 03.09.21.

Utsira 6. august 2021

Vennlig hilsen

Arnstein Eek

Sekretær i Utsira valgstyre

Utlegging av manntall til offentlig ettersyn – Valg 2021

Står du i manntallet? Hvis du ikke står i manntallet, kan du ikke stemme ved stortingsvalget 2021 mandag den 13. september 2021

 

 valg 2017

Utsira kommune

Stortingsvalget  


Hvis du ikke står i manntallet, kan du ikke stemme ved stortingsvalget 2021 mandag den 13. september 2021.

Du kan undersøke om du står i manntallet i Utsira kommune på følgende steder:

1. Kommuneadministrasjonen Siratun.
2. Utsira Folkebibliotek


Manntallet blir liggende ute til alminnelig ettersyn i tidsrommet 20. juli til og med valgdagen 13. september 2021.
Hvis du har flyttet til en annen kommune og melding om flytting ikke er mottatt i folkeregisteret innen 30. juni 2021, står du fremdeles i manntallet i den kommunen du flyttet fra. Da kan du velge om du vil stemme på valgdagen i den kommunen du flyttet fra eller om du vil forhåndsstemme.

Den som mener at vedkommende selv eller noen annen uriktig er blitt innført eller utelatt fra manntallet i kommunen, kan kreve at valgstyret retter opp feilen. Kravet skal være skriftlig og begrunnet og sendes valgstyret så snart som mulig. Valgstyret kan oppdatere manntallet så lenge det er praktisk mulig.

Det er også mulig å avlegge tidligstemme i administrasjonen fra den 1. juli og fram til forhåndstemmegivningen starter den 10. august 2021. 

Valgstyrets adresse er: Utsira valgstyre
Postboks 63
5547 Utsira

Utsira 20. juli 2021

Vennlig hilsen

Arnstein Eek

Sekretær i Utsira Valgstyre

Covid 19 tilskudd til lag og foreningsliv

Oppdatert informasjon om koronaordning for arrangement og aktivitet - Perioden for ordningen gjelder fra januar 2021 og er utvidet til 31. oktober - Søknadsfristen er forlenget til 15. november.
Frivillige lag og organisasjoner kan søke om tilskudd i forbindelse med arrangement og aktiviteter som er påvirket av covid-19 pandemien. Formålet med ordningen er å stimulere til gjennomføring av arrangement/aktivitet, men den gjelder også dersom man må avlyse på grunn av restriksjonar eller råd fra myndighetene i forbindelse med covid-19. Perioden for ordningen er nå utvidet, og gjelder fra 1. januar til og med 31. oktober 2021.

Søkere må være registrerte i Frivillighetregisteret.

Hva kan det søkes om?

• Støtte til merkostnader på grunn av smitteverntilpasninger eller i forbindelse med utvikling/tilpasning av aktiviteter. Dette kan for eksempel være innkjøp av smittevernutstyr, kostnader til leie av større lokaler, digitalisering av eksisterende tilbud eller nye aktiviteter som digitale møteplasser.

• Støtte til mindreinntekter fra avlyste eller delvis gjennomførte arrangement. Dette kan for eksempel vere tapte billettinntekter, parkeringsinntekter, inntekter fra loppemarked eller kioskinntekter.

• Mindreinntekter fra annen spesifisert aktivitet avgrenset til publikumsinntekter og utleieinntekter. Dette kan for eksempel vere museum, akvarium, kinoer eller idrettsanlegg.

Utleieinntekter kan være utleie av bygninger, anlegg, hytter, fartøy eller andre rom og lokaler.

Ny søknadsfrist er 15. november 2021.

Mer informasjon Finn informasjon, søknadsskjema og veiledning om koronaordningen på www.lottstift.no

Spørsmål? Ta kontakt på covid@lottstift.no eller telefon 57 82 80 00.

Merk: For momskompensasjonsordningen er det ingen endringer, her er søknadsfristen 1. september. Les mer om momskompensasjon til frivillige organisasjoner på www.lottstift.no 

Søknadsskjema

https://lottstift.no/nb/tilskudd-i-forbindelse-med-arrangement-eller-aktiviteter/

 

 

 

 

 

Kreativt skrivekurs - Sirakompasset

Kjekk Sommeraktivitet i Sirakompasset på onsdag den 14. juli - Kl. 11:00. Kreativt skrivekurs med selveste Linda May Kallestein, manusforfatter til den kjente TV-serien Atlantic Crossing.

 

Kjenner du på skrivekløa iblant og har en historie surrende i hodet? Eller er du nysgjerrig på hvordan det er å skrive, men tør ikke fordi du har overbevist deg selv om at det er noe du aldri vil få til? Kanskje du rett og slett ikke føler du har noe å skrive om. 

Bli med da, på noen lekende - og forhåpentligvis – inspirerende timer med kreativ skriving. Passer best for deg som aldri har skrevet ett eneste ord før og for deg som har skrevet mange! 

Vi kommer til å snakke litt løst og fast om hva kreativitet er. Om ulike typer tekster. Avsløre forfatteres største hemmelighet om inspirasjon. 

Og mest av alt vi kommer til å skrive, så ta med noe å skrive på og med. Det som passer deg best: laptop eller penn og papir. Eller begge. 

Velkommen!

Mvh

Linda May Kallestein - mer om forfatteren

Tidligstemming – Storingsvalget 2021

Fra 1. juli til 9. august er det mulig å tidligstemme, for de som ikke har mulighet for å forhåndstemme etter 9. august og fram mot valget den 13. september.

 Tidligstemming fra 1. juli

Du kan tidligstemme fra 1 juli til og med 9. august dersom du ikke har mulighet til å stemme innenfor den ordinære perioden for forhåndstemmegivning eller på valgdagen.

Tidligstemming foregår i administrasjonen på Siratun hverdager fra kl 0900 – 1200 fra mandag 1 juli til og med fredag 9 august.

HUSK LEGITIMASJON

 
 

Utsira 24. juni 2021

Arnstein Eek

Sekretær i Utsira Valgstyre

 

valg 2017

Byggeregnskap for Sirakompasset

Sluttsummen for prosjekt "ny skole- og barnehage" ble på kr 42 millioner. Anlegget ble tatt i bruk i januar 2012 og har fått navnet "Sirakompasset".

Byggeregnskap for ny skole, barnehage, scene & amfi – døpt Sirakompasset, er lagt fram.

Alt i alt er det brukt kr 42.379.130 for å få anlegget på plass. Mva-kompensasjon på kr 8,3 millioner, skjønnsmidler på kr 10 millioner og tippemidler på kr 1,2 millioner, samt rentestøtte tilsvarende et lån på kr 3 millioner, gjør at belastningen for kommunen blir til å leve med. Kommunens oppgave fremover blir å avdra 19,8 millioner i lån og betale renter som om lånet var på kr 16,7 millioner (jfr rentestøtte).

 

Prosjektet er gjennomført innenfor oppsatt budsjettramme fra 2009. Resterende midler er kr 338.437.  Kommunestyret avgjør skjebnen til disse kronene.

Turist på Utsira?

Utsira.no har fått ny drakt og vil snart bli lansert som våre nye reiselivs- og næringssider. Siden er fortsatt under konstruksjon, men ta en smugtitt og gi oss gjerne en tilbakemelding.

 

Ønsker du å senke dine skuldre, komme vekk fra støy og mas.., eller komme inn under huden på det ramsalte samfunnet to mil vest i havet.

Da skal du klikke deg inn på våre turistsider som ligger på utsira.no

Vi har snøfrie og stormfulle vinterdager, blomstrende og grønne vårdager, svale sommernetter, skiftende høstdager og hverdagsliv i et komplett kystsamfunn.

nullnullnull

Sjøfugltellinger på Spannholmane 2021

Fortsatt skrantende antall med hekkende sjøfugl i sjøfuglreservatet på Spannholmane.

Årets telling på Spannholmane ble foretatt i rolig og overskyet vær den 5. juni. Normalt telletidspunkt er rundt den 1 juni. De fleste toppskarv reir var med egg og få med større dununger. (hoved-telleart) Det virket som om den kalde våren hadde medført litt senere eggleggingstidspunkt. Det var kun 39 toppskarvreir med egg og unger i år. På det meste der det tellet 124 reir med innhold på holmen i 1993. Strandrydding nytter. Det virker som om det er mindre bruk av plast og garnrester som reirmatrialer til toppskarven i de siste år.

Det virker som om at det fortsatt er stabilt for tobis-speialistene som lomvi og sildemåke, med flere rastene voksne fugl, på land og i sjøen rundt Spannholmane. Det var også god aktivitet på sildemåke og svartbak.

Se komplette telledata i vedlagt pdf eller søk opp Spannholmane på artsobservasjoner.no

Vi minner om ferdselsforbudet og at folk respekterer 50 meter-sonen rundt Spannholmane i fredningstiden, slik at våre hekkefugler fortsatt kan ha det trygt i naturreservatet

Høring - Mowi ASA søknad flytende oppdrettsanlegg Tednevik

Det søkes om 5460 tonn med laks på lokalitet utenfor Tednevik. Høringsfrist er satt til 2. juli 2021.

 

Mowi ASA-søker om tillatelse til akvakultur i flytende anlegg på lokaliteten Tednevik, Utsira kommune.

Mowi ASA søker om tillatelse til en helt ny oppdrettslokalitet for laks ved Tednevik Utsira. Omsøkt størrelse er 5460 tonn.

Grunnlagsdokumenter til søknad:

Varsel fra Rogaland fylkeskommune

1. Søknad om ny lokalitet Tednevik fra Mowi ASA
2. Søknadskjema Utsira
3. Utsira Viktige marine naturtyper, arter med stor eller særlig stor forvaltningsinteresse og vernede områder
4. Sjøkart 50000 (se søknad)
5. Posisjoner fortøyningspunkt (Søknad)
6. Arealplan kommunekart.no - velg kommuneplan
7. Førehandsgransking Utsira, (søknad)
8. Strømmåling Utsira 2017 (søknad)
9. Dispensasjonsvedtak Mowi ASA fra arealplan 20212-2022.pdf

Søknaden er lagt ut til offentlig ettersyn  i tiden 2.juni til 2. juli 2021 på Utsira kommune sine internettsider www.utsira.kommune.no. Eventuelle merknader skal sendes til Utsira kommune, postboks 63, 5547 Utsira eller post@utsira.kommune.no seinest 2. juli 2021

Høring av melding Kraft frå land NOA og Krafla

Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har mottatt melding med forslag til utredningsprogram fra Equinor, Aker BP og LOTOS Exploration and Production for en kraftforbindelse mellom land og dei planlagt nye oljefelta NOA og Krafla. Foreløpig høringsfrist 4. juni 2021.
tiltakshaver: AKER BP ASA
Sakstype(r) Nett Saksnummer 202106086
Status Høring Dato 22.04.2021
Fylke Rogaland, Vestland
Kommune Bokn, Tysvær, Karmøy, Utsira, Bergen, Fitjar, Tysnes, Samnanger, Bjørnafjorden, Austevoll, Øygarden
 

Les melding og alle dokumenter til melding her på nve sine sider.

Aker BP og Equinor melder tre ulike traséalternativer for kraftforsyningen fra land til oljefeltene. De tre alternativene baserer seg på levering fra enten Kollsnes transformatorstasjon i Øygarden kommune, Samnanger transformatorstasjon i Samnanger kommune eller Gismarvik transformatorstasjon i Utsira kommune. Anleggene vil bestå av en transformatorstasjon, luftledning, jordkabel og sjøkabel ut til oljefeltene. Kraftbehov til plattformene er anslått til 40 MW i 2026, med en gradvis opptrapping til 140 MW i 2029.

Aker BP, Equinor og LOTOS begrunner tiltaket med at elektrifisering av produksjonsplattformene fra land vil vesentlig redusere behovet for å drifte anleggene med gass og gi en betydelig reduksjon i CO2-utslippene fra plattformene, i tråd med nasjonale målsettinger.

NVE vil fastsette et utredningsprogram basert på søkernes forslag, høringsinnspill og standard utredningskrav for denne typen anlegg, som skal dekke nødvendige utredninger av konsekvenser for hele kraftforbindelsen fra land og ut til plattformene.
 

Høringsfrist: 04.06.2021

Kommersielle aktører og offentlige høringsinstanser oppfordres til å benytte elektronisk skjema over.
Alternativt kan man sende høringsuttalelse pr. e-post, pass da på å få med følgende momenter:
  1. Angi "Høringsuttalelse 202106086" i emnet på e-posten
  2. Dersom uttalelsen er sendt på vegne av en interesseorganisasjon, oppgi navn og organisasjonsnummer i innledningen
  3. E-posten sendes til uttalelse@nve.no
For mer informasjon, se høringsbrevet.

NVE vil fastsette et utredningsprogram som skal dekke nødvendige utredninger av konsekvenser for hele kraftforbindelsen fra land og ut til plattformene. Gjennom høring av meldingen ønsker NVE å få innspill til kva slags utredninger som bør gjøres før utarbeiding av søknader om bygging og drift av anleggene etter energiloven og havenergiloven. Dere kan sende innspill på en av følgende måter:

  •  via skjema for uttalelser, som dere finner på våre internettsider
  • via e-post til uttalelse@nve.no (merk e-post med Høringsuttalelse og saksnr. 202106086 i emnefeltet, og oppgi navn og org.nr. først i e-posten om du representerer en virksomhet)
  • via brev til NVE, Postboks 5091, Majorstuen, 0301 OSLO

Høringsfristen er satt til 4. juni 2021.

Offentlig folkemøte vil bli avholdt torsdag 6. mai kl. 19.00. Mer informasjon, samt lenke til møtet vil bli lagt ut her senere.

Rydde en strand i Påskeferien?

Det er ennå koronarestriksjoner på ryddeaksjoner. Men familiekohorter kan rydde på eget initiativ.

Vi har satt ut to kontainere på Hovland Stadion til avfall fra strandrydde-aksjoner.

Før ryddeaksjon:

Ryddelagene må melde inn hvor de vil rydde.

Dette kan gjøres direkte i ryddenorge.no eller melding til Atle Grimsby

Hent ønsket antall sekker/hansker boks ved ryddekontainer på Hovland

-----

Etter rydde-aksjonen:

Meld fra om hvor du har ryddet, hvor mange som deltok og hvor mange sekker/kg.

Send gjene med noen bilder på messenger til Atle Grimsby eller til Utsira kommune på messenger eller til post@utsira.kommune.no

Dersom du ikke klarer selv å frakte søppel til Hovland Stadion, så kan vi hente til kjørbar vei. Meld fra til Atle eller Arvid

Hvis du ønsker så kan logge inn og levere rapport selv i ryddenorge.no. Her er det også mulig å legge inn flere data om ulike søpplefraksjoner. Dersom du rapporterer selv, så er Utsira kommune interessert i ryddekoden som genereres fra system.

Lykke til!

Kjære Sirabuer..

Mars utgaven i forkant av påskeferie.

                                                                                                                                                                                                      Utsira, den 26.03.2021 

Politiske møter

Siden sist informasjonslapp har det vært avholdt ekstraordinært formannskap- og kommunestyremøte for å vedta lokal forskrift i forbindelse med korona, og et planlagt formannskapsmøte. På sakslisten stod finansiering og fornying av vannledning til Sildaloftet og Bølgen/Sjåneset, og dispensasjon fra gjeldende arealplan fra MOWI. Ikke mange saker, men viktige saker. Frosne vannrør, spesielt i sør, har vært et gjentagende problem, og skapte store utfordringer for de berørte i 10 dager nå i februar. Det er var derfor viktig å få til en varig og langsiktig løsning, og arbeidet er i gang. MOWI er et av verdens største sjømatselskaper og verdens største produsent av atlantisk laks. MOWI ønsker å etablere akvakulturvirksomhet på Utsira. De driver en rekke lokaliteter i Rogaland, men søker nå mot mer eksponerte områder, som Utsira. Saken som ble behandlet gikk på å gi MOWI dispensasjon fra gjeldende arealplan. Det ble enstemmig vedtatt. Utsira formannskap ser svært positivt på henvendelsen fra MOWI og deres ønsker om å etablere et akvakulturanlegg på Utsira. Dette kan bidra til svært tiltrengte nye private arbeidsplasser. 

Nye sirabuer

Som dere vet får vi ny kommunedirektør den 10.05, May Britt Jensen, i tillegg har vi lyst ut rektor/oppvekstsjef og sykepleierstilling. Ansettelsesutvalget informerte meg i dag om at de har tilbudt Joakim Lund (43) fra Haugesund stillingen som rektor og oppvekstsjef på Utsira skole, og han har takket ja. Han har tidligere vært rektor på Bokn skole, og er nå rektor på Eide skole på Karmøy. Denne skolen skal slås sammen med Stokkastrand skole og bli til Stangaland skole i 2022. Joakim Lund starter i jobben den 10. Juni.

Meg bekjent er det ikke ansatt ny sykepleier. Det har vært få søkere, og det er ikke rart i disse tider der etterspørselen etter sykepleiere er større enn noen gang. Vi får håpe det ordner seg. Skulle noen kjenne en sykepleier, setter vi pris på videreformidlingen av at det fremdeles er en ledig stilling på Utsira.

Verkstedopphold Rutebåten Utsira

På grunn av Covid–19 er varslet verkstedopphold den 07.04 utsatt. Vi vet ikke mer om når det blir, og avventer informasjon. Egentlig hadde det passet bra med et verkstedopphold nå som vi ikke skal ta unødvendige reiser, men korona setter en stopper for mye, så vi får bare vente å se nå ny dato kommer. 

«Ordfører bøtelagt»

- Hørte deg på Radio 102 i dag, Marte! Marte: - Hæ? Eg har kje vært på radioen i dag.

Men komiker Rune Bjerga som ordføreren på Utsira og hans «politilogg – påsken 2021» var på Radio 102 i dag 😊:

https://radio102.no/kultur/underholdning/slik-blir-politiets-langfredag-i-rune-bjerga-universet-97106/

«Utsira – 17:59:

Ordfører bøtelagt for å ha nektet øyboere å være på Teams-møter med folk fra Haugesund, Oslo og Drammen.

«Vi har ikke hatt noen smitte her, og det er heller ingen bevis på at viruset ikke smitter via nettet», skal ordføreren forklart politiet.»

Godt med litt humor i hverdagen, når dagene ellers dreier seg om Teams-møter og om å sjekke hvordan smittetallet i landet og ikke minst på Haugalandet utvikler seg. Jeg var optimistisk til 2021 da jeg ble intervjuet av Haugesunds Avis før jul, og så for meg at bare vi kom oss over i det nye året, så ville ALT BLI BRA! Det ble det ikke. 

Påskeferie og korona

Jeg fikk høre i går at jeg hadde lovet noen at påsken i år ville bli normal. Det ble den dessverre ikke, og jeg skal være forsiktig med å love noe som helst videre. Jeg håper derimot at sommeren kan bli som fjorårets. Hvor vi kan reise skal jeg ikke spekulere i, men at vi kan bevege på oss mer enn i dag må vi kunne tro. Mot sommeren vil mange flere være vaksinert, og selv om en fremdeles kan bli smittet og smitte andre etter vaksine, så får en ikke et like alvorlig sykdomsforløp. 

At vi skulle være her vi er i dag etter 1 år var det mange som ikke trodde. Smitten har ennå ikke nådd ut til Utsira, men med utbruddet på Haugalandet, har vi mer enn noen gang kjent på alvoret. Vi er nå én av 12 kommuner i landet som ennå ikke har hatt smitte. Vi har vært heldige. 

Mange er usikre på koronareglene, og det er ikke lett å forstå alt, hva som gjelder her og der. Nå har vi fått nasjonale regler og anbefalinger, i tillegg til de regionale tiltakene på Haugalandet. 70 kommuner, inkludert Haugalandet er på tiltaksnivå 5A som er noe strengere enn de nasjonale tiltakene. Mer informasjon kan du finne på www.helsenorge.no og www.regjeringen.no. Det varierer fra påbud, plikt og anbefalinger, så det kan være vanskelig å skille mellom hva en ikke kan gjør og ikke bør gjøre, men det handler uansett om å begrense antall nærkontakter. 

Når det gjelder testing er beskjeden fra helse- og omsorgssjefen at dette skal frem til Skjærtorsdag utføres på legekontoret etter henvendelse til helsesøster: Gunn Hilde Austrheim / lege: Stig Lillesund.

På de røde påskedagene har kommunen inngått en avtale med Haugesund legevakt om at Sirabuen kan få teste seg der. Avtalen er inngått fordi det er eneste mulighet for å få prøver analysert raskt nok pga. redusert transportmulighet disse dagene (båt og fly). 

Forskjellen fra i fjor påske og i år er at det ikke er hytteforbud. Så vi forventer at det er lys i hyttene denne påsken. Deltidsinnbyggerne er viktige for oss, og vi ønsker dere velkommen, men ber om at det tas hensyn og at dere følger våre lokale tiltak og regjeringens anbefalinger for påskeferien: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/dette-er-anbefalingene-for-paskeferien/id2841035/ 

Fottur konturVi har også oppdaterte informasjonsbrosjyre på nett. Jeg håper dere alle får en fin påskeferie og håper været er med oss, slik at vi kan være mest mulig ute. Gjør noe du ikke pleier å gjøre, kos dere litt ekstra og hold dere friske!

Med vennlig hilsen

Marte Eide Klovning 

Ordfører

Kjære Sirabuer..

Februar utgaven i forkant av vinterferien

                                                    Utsira, den 26.03.2021

 

 Som ordfører i Norges minste kommune og med størst prosent vaksinerte innbyggere blir jeg ofte kontaktet av media. Det har vært mye oppmerksomhet rundt spørsmålet om kommuner uten smitte burde få vaksine, og at de med størst smittetrykk burde prioriteres. 

Argumentet for at jeg og vi har støttet vaksinestrategien om at alle kommuner skal få er fordi vi ikke vet hvor smitten vil slå ut neste gang. Kun 14 kommuner av 356 er uten smitte i dag. Smitteutbruddet i Ulvik kommune viste hvor sårbare vi små kommuner er for et utbrudd, der en stor del av befolkningen kan bli satt i karantene. Det vil bli utfordrende med så få ressurser, og derfor er det viktig at vi får vaksinert innbyggerne våre. I forrige uke fikk 1952, -53 og -54 årgangen sin første vaksine. Så vi har kommet langt i forhold til andre kommuner. 

Det skal vi være takknemlige for, men vi får ikke nye doser i uke 8 eller 9. Jeg har forstått det slik at alle kommuner får redusert antall nye doser, og når vi i utgangspunktet da kun hadde ett glass, så ble det tilsvarende mindre. Vi får bare avvente å se når nye kommer.

 - Bare så det er sagt og ikke misforstås, så får vi dose 2 til de som allerede har fått dose 1. 

På grunn av det lokale utbruddet ved Aibel i Haugesund, har rådmennene i Haugalandskommunene, sammen med statsforvalteren, besluttet at de nåværende nasjonale tiltakene skal videreføres til 1. Mars. Dette blir da lokale tiltak for ytre Haugalandet, siden det lettes på de nasjonale tiltakene i andre kommuner fra av i morgen 23.02. Dere kan lese mer om dette i Haugesunds Avis, men det vil bare si at vi forholder oss til dagens tiltak og at det ikke blir noen lettelser før 01.03. 

Husk informasjonsmøtet om beredskap og bakvakt i Utsira kommune førstkommende torsdag. Du kan delta hjemmefra via teams eller besøke et familiemedlem eller lignende for å delta sammen med dem. Det er fremdeles noen få ledige plasser på Siratun dersom du vil sikre deg en plass. Ta kontakt med oss, familie, venner eller andre dersom du trenger hjelp til å kunne delta digitalt. 

Det er ikke mange sakene som har vært til behandling etter jul, men vi har gjennomført ett formannskapsmøte og ett kommunestyremøte. Sakene som har vært til behandling kan du lese om på kommunens hjemmeside www.utsira.kommune.no

Nytt tak til skolen koster, men jobben må gjøres og regningen må vi ta. Da var det en gledelig nyhet å i dag få beskjed fra økonomisjefen om at driftsresultatet for 2020 er + 9,1%! 

Formannskap – og kommunestyremøter er offentlige, men nå som det er begrensninger i forhold til antall personer som kan være fysisk til stede, så gir vi mulighet til å delta via teams. Ønsker du å få med deg neste møte? Ta kontakt med post@utsira.kommune.no, så får du tilsendt en e-post med lenke til møtet. 

Som dere kanskje har fått med dere har vi nå ansatt ny kommunedirektør. Hun heter May Britt Jensen, er 55 år, fra Bømlo, men bor i dag på Rennesøy. May Britt tar nå utflytting til Utsira og starter i jobben den 10. Mai. Hun gleder seg til å komme i gang, og vi er veldig spente på den nye sjefen i Utsira kommune 😊

Nåværende rådmann Bjørn A. Aadnesen går av med pensjon den 30.04. 

Årets krafttak mot kreft-aksjon gjennomføres fra 06.-14. Mars. Det vil bli opprettet en digital bøsse, og vi vil arrangere turmarsj med oppstart fra Siratun den 06.03. Vi kommer tilbake med mer informasjon via plakater og sosiale medier. 

God vinterferie når den tid kommer! 

Med vennlig hilsen 

Marte Eide Klovning 

Hjemmekompostering for næringsdrivende og institusjoner

Det er nå mulig å søke om støtte til hjemmekompostering for nærings- og institusjonshusholdninger. Ordningen gjelder ikke for privathusholdninger og fritidsboliger som er knyttet opp mot HIM sin matavfall ordning.

Bokashi Norge

Bilde 1: Bilde fra Bokashinorge.no

 

FRA BORD TIL JORD

Støtte til innkjøp av komposteringsutstyr – 2021

 Mange av våre næringslivsabonnenter ser gleden i, og nytten av, og kompostere matavfall selv. For å gjøre det lettere å komme i gang støtter vi innkjøp av komposteringsutstyr. 

Tilskuddet er på opptil 1.000 kroner inkl. Mva. mot fremvisning av kvittering. Støtten gjelder utstyr som er kjøpt i 2021, og har ikke tilbakevirkende kraft. Vi støtter innkjøp av utstyr til både varmkompostering og bokashi. 

Dette er en engangsstønad som gis til våre næringslivsabonnenter. Utsira kommune dekker innkjøp av startpakker for bokashi kompostering som inkluderer bøtter, strø og annet utstyr. Utsira kommune dekker ikke videre innkjøp av forbruksvarer (bokashifrø) til komposteringen. 

·        Ordningen gjelder kun for næringslivsaktører, skoler, barnehager og organisasjoner med et organisasjonsnummer i Utsira kommune.

·        Ordningen gjelder ikke for Privathusholdninger og fritidsboliger i Utsira kommune. 

Kommunen setter hvert år av midler på budsjettet som skal brukes til å dekke støtte, utbetaling av midler forutsetter dekning i forhold til budsjett. 

Krav til kvittering

Innsendt kvittering skal dokumentere at det er kjøpt inn et produkt som Utsira kommune gir tilskudd til. Produktet må være betalt før tilskuddssøknad er innsendt. Kvitteringer hvor det er uklart hvilke produkt som er kjøpt inn, blir avvist. Søknader med kvitteringer som ikke oppfyller dokumentasjonskravet blir avvist. Søknadsskjema – Kompostering 2021

Søknadsskjema 


Legg ved kvitteringer

 Utfylt søknadsskjema sendes til post@utsira.kommune.no eller leveres Utsira kommune

  

Dyretall i mars

Syv bønder med produksjonsdyr i kommunen, har søkt om produksjonstilskudd innen fristen 15. mars. Vi har fått en ny produsent og en yngre bruker som har overtatt et tidligere bruk.

Det er fortsatt god framtidstro i landbruket på Utsira, og enkelte bønder satser virkelig stort. I løpet av 2020 ble det bygget nytt ammekufjøs i tilknytning til eksisterende driftsbygning på Austrheim. 

Nytt ammekufjøs

Med flere bruk og flere besetninger vil det også bli større utfordringer til hvordan vi organiserer bruk av felles beiter slik at disse får hviletid med gjenvekst av gras og best mulig smittevern mot innvoldsparasitter.

Vi er tilbake med normale søknadsrunder på produksjonstilskudd i mars og oktober. I forbindelse med søknad er det oppgitt antall vinterforede dyr på Utsira pr 1. mars 2021.

Dyreslag 
2019 2021 Endring 
Ammekyr 
33 27 -6
Øvrige storfe 38 48 +10
Søyer villsau/kvitsau
404 412 +8
vær villsau/kvitsau
11 15 4




Sum 486 502 +16
Vi ser positive resultater i form av mer velstellte utmarksbeiter med innslag av flere beitesopper og et verneverdig kystlyngheilandskap i et mer naturlig uttrykk der vi gjenskaper det opprinnelige Vikinglandskap. 

Les om kystlyngheiskjøtsel i vår blogg

Nye ryddeaksjoner og dypdykk i avfall fra tidligere strandryddeaksjoner

En ny sluttrapport om forsøpling i 'plast-havet' fra mepex, MD og Hold Norge Rent, viser at nærmere 50% av avfallet som kan aldersbestemmes (5%) er under 5 år gammelt, og 16% er mer en 15 år gammelt. Søppel i havet er fortsatt et stort problem. Vi må tydligvis finne alternativ til plasten,.. før den havner i havet!

ti på topp antall søppel i hav

Mest plast
Resultatene fra dypdykket viser at hovedandelen av det marine avfallet er plast. Ser vi på vekt er 73,5 % av avfallet plast, og hele 91,5 % om vi ser på antall. Ser vi på ti-på-topplisten basert på antall, topper EPS; ekspandert polystyren (isopor) listen. Ser vi på vekt, er det mest av utstyr og produkter relatert til fiskeri- og oppdrettsnæringen og annen marin virksomhet. Ti-på-topp-listen basert på antall viser dessuten langt mer forbrukerrelatert avfall enn om vi ser på listen basert på vekt.

77 % kommer fra Norge
Vi har funnet geografisk opprinnelse på 10 % av avfallet vi har analysert. 77 % av det avfallet vi har identifisert geografisk opprinnelse på, kommer fra Norge. Det utenlandske avfallet kommer i stor grad fra Storbritannia, Danmark og Sverige. I nord er avfall fra Russland mer fremtredende enn i sør. Avfall fra Sverige er størst i sør og på Vestlandet.

Visuell rapportering
I tillegg til sluttrapporten (last ned rapporten her), har prosjektet utarbeidet tre videohistorier. fra arbeidet med dypdykket. Den første historien er fra vårt tokt i Finnmark «Datafangst i urørt terreng» og beskriver hvordan vi har jobbet med analyse i felt. Den andre historien «Dybdeanalyse av marint avfall» beskriver vår dybdeanalyse gjennomført i verkstedet vårt. Den tredje og siste videohistorien; «Dypdykk i plasthavet» oppsummerer arbeidet og resultatene.

Klar for nye ryddeaksjoner?

Vi har satt ut nye kontainere for mottak av avfall fra strandrydde-aksjoner (ved Hovland Stadion) og det er mulig å hente ryddeutstyr (hansker og sekker) på Siratun. Det er mulig å lage sine egne ryddeaksjoner på https://ryddenorge.no/ eller melde inn områder som man mener bør ryddes.

Meld inn antall sekker ryddet og område ryddet til atle@utsira.kommune.no eller sms til 91766132

NB Vær varsom, ikke gå for nær strandkanten i vintermånedene med mye ising, glatte svaberg og heller ikke under utrygge bølgeforhold.