Personlige verktøy
Logg inn

Fortsett til innholdet. | Gå til navigasjonen

Seksjoner

Aktuelt

Ytterligere innskjerping Nasjonale råd

Her er oversikt over nasjonale råd og regler som gjelder fra midnatt, natt til 15. desember.

 

 
 
Plakat med nasjonale råd og regler Foto: HOD/DSS

Det viktigste

Si ja til vaksine.

Hold deg hjemme og test deg når du er syk.

Private hjem og sosial kontakt

  • Hold 1m avstand til andre enn de du bor med og tilsvarende nære. Unntak for barn i barnehager og barneskoler, og ved utøvelse av tjenester for barn og unge / sårbare grupper.
  • Oppfordring om maks 10 gjester i tillegg til de du bor sammen med, maks 20 gjester en gang i løpet av jule- og nyttårshøytiden. Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort/klasse/avdeling selv om det overstiger anbefalt antall gjester.
  • Risikogrupper og uvaksinerte bør skjerme seg.
  • Treff andre utendørs når det er mulig.
  • Reduser antall nærkontakter, men ikke isoler deg.

Ankomst Norge

Alle reisende må i utgangspunktet registrere seg før ankomst til Norge.

Alle reisende må i utgangspunktet teste seg ved ankomst Norge.

Uvaksinerte og personer uten verifiserbart koronasertifikat må i tillegg teste seg før avreise til Norge, og må i karantene dersom de kommer fra et område med karanteneplikt. Egne regler gjelder for reisende fra Sør-Afrika og omkringliggende land i forbindelse med omikron-varianten.

Se innreise til Norge for unntak.

Kollektivtransport/taxi

Anbefales å unngå bruk av kollektivtrafikk for å komme seg til arrangement. Krav om munnbind dersom man ikke kan holde 1m avstand. I taxi er det påbud om bruk av munnbind for både passasjer og sjåfør.

Butikker/kjøpesentre

Krav om munnbind dersom man ikke kan holde 1m avstand.

**Krav om smittevernfaglig forsvarlig drift.

Varemesser, midlertidige markeder o.l

Plikt til å registrere gjester som samtykker til det.

**Krav til smittevernfaglig forsvarlig drift.

 Restauranter, kafeer og uteliv

  • Skjenkestopp
  • Serveringsstedet skal sørge for at alle kan holde 1m avstand til andre enn husstandsmedlemmer og tilsvarende nære. 
  • Serveringssteder skal ikke gjennomføre aktiviteter som normalt innebærer mindre avstand mellom gjestene enn 1m (f.eks dansing).
  • Serveringsstedet skal sørge for smittevernet, men du må også passe på at dere ikke er for mange.
  • Krav om munnbind der det ikke er mulig å holde meteren, unntak mens man sitter ved bordet.
  • Plikt til å registrere gjester som samtykker til det.

Arrangementer

Begrens sosiale sammenkomster og arrangementer du deltar på.

Se spørsmål om arrangementer og private sammenkomster for råd og regler. Her er noen hovedpunkter:

Regler ved gjennomføring av arrangementer innendørs og utendørs:

Skjenkestopp. Arrangør skal bl.a. sørge for at alle kan holde minst 1m avstand til andre som ikke er i samme husstand el tilsvarende nære.

Private arrangementer/sammenkomster på offentlig sted, leide/lånte lokaler:

Innendørs: Maks 20 personer, maks 50 personer ved minnestund.

Utendørs: Maks 50 personer.

Munnbindpåbud. 

Offentlige arrangementer innendørs:

Uten faste tilviste plasser: Maks 20 personer.

Med faste tilviste plasser: Maks 50 personer.

Munnbindpåbud.

Offentlig arrangementer utendørs:

Uten faste tilviste plasser: Maks 100 personer.

Med faste tilviste plasser: Kohorter på 200 x 3 personer.

Munnbind anbefales.

Skoler, barnehager og SFO

Gult nivå i barnehager og barne- og ungdomsskoler, må ha beredskap for rask overgang til rødt nivå. Det kan arrangeres sammenkomster i barnehage/barneskole med hele klasser/avdelinger/grupper med nødvendig antall voksne til stede.

Rødt nivå på videregående skoler og for voksenopplæring.

Arbeidsliv

Arbeidsgivere pålegges å sørge for at ansatte jobber hjemmefra dersom dette er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen, blant annet virksomhet for å ivareta barn og sårbare grupper.

Anbefaling om 1m avstand og bruk av munnbind om ikke mulig å holde avstand.

Påbud om å bruke munnbind gjelder i noen publikumsrettede deler av arbeidslivet.

Idretts- og fritidsaktiviteter

Bør gjennomføres utendørs så langt det er mulig for alle aldergrupper.

Barn og unge under 20 år:

Barn til og med ungdomsskole: Utendørs anbefales gruppestørrelse etter nivå i trafikklysmodellen i skolen. Innendørs gruppestørrelse på maks 20 personer eller etter klasse/kohort.

Barn/unge som er ferdig med ungdomsskolen, bør holde meteren også ved gjennomføring av fritidsaktiviteter. 

Egne anbefalinger for idrettsarrangementer for barn og unge utendørs, se regjeringen.no/arrangementer.

Voksne over 20 år:

Innendørs: Anbefales utsatt/avlyst.

Utendørs: Anbefalt maks 20 personer og 1m avstand.

Toppidrett kan gjennomføres tilnærmet som normalt innenfor rammen av de nye smitteverntiltakene.

Treningssentre, svømmehaller, badeland, spaanlegg, hotellbasseng

Holdes kun åpent for:

  • Individuell trening, krav om 2 meter avstand ved høyintensiv trening.
  • Skolesvømming, svømmekurs, svømmetrening, konkurransesvømming med arrangør.
  • Rehabilitering og opptrening individuelt / i mindre grupper med arrangør.
  • Annen individuell behandling som det kan bestilles time til og hvor bad er en del av behandlingen.

**Krav til smittevernfaglig forsvarlig drift. Plikt til å registrere gjester som samtykker til det.

Høyere utdanning

Krav om å tilrettelegge for digital undervisning, ferdighetstrening og eksamen så langt det er mulig.

Biblioteker, museer

Munnbindpåbud.

**Krav til smittevernfaglig forsvarlig drift.

Fornøyelsesparker, lekeland, spillehaller o.l

Skal holde stengt.

Frisør, hudpleier o.l

Krav om munnbind dersom man ikke kan holde 1m avstand. Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for kunden i situasjoner der det ikke er praktisk mulig å bruke munnbind.

Karantene

Felles regler for isolasjon og smittekarantene uavhengig av virusvariant. Se detaljer på smittekarantene og isolasjon – spørsmål og svar.

**Smittevernfaglig forsvarlig drift:

Sørge for at det er mulig å holde minst 1m avstand, rutiner for god hygiene og renhold, fastsette hvor mange som maks kan være i lokalene og sørge for at dette blir overholdt.

Registrere opplysninger til gjester (unntak for bibliotek, butikker/kjøpsentre). 

Relatert

Gjeldende Nasjonale retningslinjer

Oppdatert med nye tiltak 7. desember 2021

Dette er de nasjonale tiltakene - hele saken på regjeringen.no

Alle nye nasjonale påbud og anbefalinger trer i kraft klokka 24 natt til torsdag 9. desember. De varer i fire uker – men vil bli vurdert på nytt etter to uker.

Råd og anbefalinger

Avstand og sosial kontakt

  • Alle bør holde 1 meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.
  • Anbefalingen gjelder ikke barn i barnehager og barneskoler. Det er også unntak for voksne som jobber med tjenester for barn og unge og sårbare grupper.
  • Man bør ikke ha flere enn 10 gjester hjemme ut over egen husstand. Man kan ha inntil 20 gjester en gang i løpet av jule- og nyttårshøytiden, men det bør være en meters avstand mellom gjestene. Alle må tenke gjennom hvor mange nærkontakter man har samlet sett.
  • Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort/klasse/avdeling selv om det overstiger anbefalt antall gjester.
  • Reduser antall nærkontakter, men ikke isoler deg.
  • Treff andre utendørs når det er mulig.

Organiserte fritidsaktiviteter

  • Fritidsaktiviteter bør gjennomføres utendørs så langt det er mulig, og garderober bør holdes stengt.
  • Ved organiserte fritidsaktiviteter innendørs anbefales det at voksne over 20 år er i grupper på inntil 20 personer. Videre anbefales det at voksne innendørs holder avstand der det er mulig for å utøve aktiviteten, og at man holder 2 meter avstand ved høyintensiv trening.
  • Det gis ikke konkret anbefaling om avstand og antall når barn og unge under 20 år trener og deltar på idretts-, kultur- og fritidsaktiviteter.
  • Toppidrett kan gjennomføres som normalt.

Skoler, barnehager og SFO

  • Jevnlig testing i skoler med høyt smittetrykk.
  • Kommunene skal ved behov igjen ta i bruk trafikklysmodellen i skoler og barnehager. Utgangspunktet er grønt nivå, med mindre noe annet besluttes lokalt.
  • Det kan arrangeres sammenkomster for barn i barnehage eller barneskole med hele klasser/avdelinger/grupper med nødvendig antall voksne til stede.
  • Universiteter, høyskoler og fagskoler bør så raskt som praktisk mulig innføre undervisning i mindre grupper og mer digital undervisning. Studenter som er avhengige av å gjennomføre forsøk i laboratorier eller ferdighetstrening, bør prioriteres for fysisk undervisning.
  • Universiteter, høgskoler og fagskoler bør legge til rette for eksamen og obligatoriske kurs, enten digitalt eller fysisk der det er praktisk mulig med godt smittevern. Det samme gjelder for andre utdanningsinstitusjoner for voksne.

Se egen nettsak om tiltak i skole/barnehage og høyere utdanning.

Arbeidsliv

  • Anbefaling om 1 meters avstand og økt bruk av hjemmekontor.
  • Anbefaling om munnbind om det ikke er mulig å holde avstand, med mindre det er tatt i bruk fysiske barrierer som bruk av skillevegger eller liknende.
  • Hjemmekontor og munnbind gjelder ikke for tjenester der dette er til hinder for at ansatte kan utføre nødvendige og lovpålagte oppgaver i møte med sårbare grupper og barn og unge.

Lufting

  • Det anbefales god ventilasjon/lufting i situasjoner der man oppholder seg i samme rom over tid med personer som ikke er hustandsmedlemmer og tilsvarende nære.

Forskriftsfestede tiltak

Arrangementer og sammenkomster

  • Maksimalt 20 personer innendørs på privat sammenkomst på offentlig sted, i lånte eller leide lokaler
  • Minnestunder etter begravelser og bisettelser kan ha maksimalt 50 personer innendørs. Selve begravelsen regnes som et offentlig arrangement med faste tilviste sitteplasser, se nedenfor.
  • 3 x kohorter av 200 personer med 2 meter avstand mellom kohortene hele tiden på offentlige innendørs arrangementer med faste tilviste sitteplasser.
  • Maksimalt 50 personer på offentlige innendørs arrangementer uten faste tilviste sitteplasser.
  • Ved innendørs arrangementer skal det utpekes en arrangør som skal ha oversikt over hvem som er til stede og gjennomføringen skal være smittevernfaglig forsvarlig.
  • Skjenkestopp klokken 24:00 på innendørs arrangementer med skjenkebevilling.
  • Arrangøren skal sørge for at alle som er til stede ved innendørs arrangementer skal kunne holde minst 1 meters avstand til andre som ikke er i samme husstand eller er tilsvarende nære. Det gjøres unntak for flere grupper, bl.a. for utøvere på kultur- og idrettsarrangement, deltakere på enkelte kurs og de som er i samme kohort i barnehage eller barneskole.
  • På innendørs arrangement hvor alle i publikum sitter på faste tilviste plasser er det tilstrekkelig avstand dersom arrangøren legger til rette for at publikum har minst ett ledig sete mellom seg på samme seterad fra de ankommer arrangementet. Personer fra samme husstand kan sette seg nærmere hverandre etter ankomst.

Serveringssteder

  • Påbud om at serveringssstedet skal sørge for at alle kan holde 1 meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer og tilsvarende nære. Det skal være minst 1 meters avstand mellom sitteplassene ved gjesters ankomst, likevel slik at personer i samme husstand eller tilsvarende nære kan sette seg nærmere hverandre.
  • Serveringssteder med skjenkebevilling skal ha sitteplasser til alle gjester, men det er ikke et krav ved kulturarrangementer på serveringsstedet.
  • Alkohol kan kun serveres ved bordene.
  • Skjenkestopp klokken 24.00.
  • Serveringsstedet skal registrere kontaktopplysninger til gjester som samtykker til det.

Smittevernfaglig forsvarlig drift

  • Påbud om smittevernfaglig forsvarlig drift for barnehager, skoler og annen opplærings- og utdanningsvirksomhet. Kommunene skal igjen ta i bruk trafikklysmodellen. Tiltaksnivået er grønt med mindre det besluttes noe annet lokalt. Det kan bli aktuelt å igjen sette alle barnehager og skoler i landet på gult nivå.
  • Følgende virksomheter skal drives smittevernfaglig forsvarlig for å kunne holde åpent: Bibliotek, fornøyelsesparker, svømmehaller, badeland, spaanlegg, hotellbasseng, treningssentre, bingohaller, spillehaller, kjøpesentre, butikker, varemesser, midlertidige markeder og lignende.
  • Dette innebærer krav om å sørge for at det er mulig å holde minst 1 meters avstand til personer som ikke er i samme husstand eller tilsvarende nære, og at virksomheten har utarbeidet rutiner for god hygiene, godt renhold og lufting.
  • Med unntak av bibliotek, butikker og kjøpesentre skal virksomhetene registrere kontaktopplysninger til de gjestene som samtykker til det.
  • Bransjeveiledere bør gjeninnføres for bl.a. treningssentre og svømmehaller.

Munnbind

  • Påbud om bruk av munnbind når det ikke er mulig å holde minst 1 meter avstand i butikker, kjøpesentre, serveringssteder, kollektivtransport, taxi og innendørs stasjonsområder. Påbudet gjelder også for ansatte med mindre det er tatt i bruk fysiske barrierer.
  • Munnbindpåbud gjelder også hos frisører, hudpleiere og andre en-til-en-virksomheter.
  • Det er allerede nasjonal anbefaling om å bruke munnbind der det er mye folk og vanskelig å holde avstand, for eksempel når du skal hente jakken din etter et arrangement samtidig med mange andre eller på vei ut av en fotballstadion.

Hjemmekontor

  • Påbud om at arbeidsgiver skal legge til rette for hjemmekontor der det er mulig uten at det går ut over tjenester som krever tilstedeværelse som er viktig og nødvendig for virksomheten, for eksempel for å ivareta barn og sårbare grupper.

Karantene

  • Karanteneplikt for nærkontakter med en bekreftet smittet hvor det er mistanke om omikron, utvides til også å gjelde øvrige nærkontakter, ikke bare husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.

--

Oppdatering 7.12.2021 kl. 21:55: Presisering under Forskriftsfestede tiltak at reglene gjelder innendørs arrangementer, ikke utendørs arrangementer.

Nasjonale råd

Påbud om munnbind og anbefaling om karantene for husstandsmedlemmer

Fra midnatt natt til lørdag 4. desember innfører kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord, Sveio, Etne, Bokn og Utsira nye smitteverntiltak.
Bakgrunnen for de nye smittetiltakene er den samlede smittesituasjonen for luftveissykdommer på Haugalandet, og presset som nå er på sykehus, legevakter, helsetjenester og skoler/barnehager i regionen. Vi har hentet informasjon fra Tysvær kommune.

Anbefaler karantene for husstandsmedlemmer


Vi forsterker de nasjonale koronatiltakene nå for å redusere trykket på viktige samfunnsfunksjoner, med å anbefale at husstandsmedlemmer holder seg i karantene i 7 dager etter påvist smitte i hjemmet.

Vi er i en annen situasjon enn tidligere i høst, og må alle gjøre det vi kan for å begrense smittespredningen. Tiltakene er også en påminnelse om at vi må være ekstra smittevernbevisste inn mot julehøytiden.

Påbud om munnbind

Det innføres påbud om bruk av munnbind på kollektivtransport, drosjer, butikker og kjøpesentre når du ikke kan holde nok avstand til andre. Påbudet gjelder ikke barn under 12 år eller personer som av medisinske årsaker ikke kan bruke munnbind.

Her finner du mer informasjon om ulike typer munnbind og anbefalinger om bruk

Vaksinering er fortsatt det viktigste smitteverntiltaket og virkemiddelet mot alvorlig sykdom. Vi understreker igjen at vaksinering ikke bare er viktig for den enkelte, men også for fellesskapet.

Varer til 7. januar

Det nye smitteverntiltaket i de 8 kommunene på Haugalandet gjelder fra midnatt natt til 4. desember og har en varighet til og med 7. januar 2022.

Flere påminnelser: 

  • Vaksiner deg mot Covid-19.
  • Reduser antall personer du er sammen med i sosiale sammenhenger
  • Hold avstand til andre
  • Unngå klemming og håndhilsning.
  • Hold deg hjemme hvis du er syk eller har symptomer.
  • Test deg hvis du har symptomer, også om du er vaksinert.
  • Fortsett å vaske hendene ofte

Regjeringen innfører nye nasjonale tiltak

Skjerpede innreisetiltak for dem som reiser inn til Norge

Regjeringen innfører strengere testkrav på grensen, for å forsinke og begrense spredning av den nye virusvarianten omikron. Fra og med midnatt, natt til fredag 3. desember, må alle som kommer til Norge i utgangspunktet teste seg uavhengig av vaksinasjonsstatus. Les mer om de nye reglene her

Andre tiltak

Regjeringen innfører også flere nasjonale tiltak for å forsinke spredning av omikron-varianten. Det anbefales blant annet å holde avstand, unngå håndhilsing og klemming og anbefaling om at arbeidsplasser der hjemmekontor er mulig uten at det går ut over viktige og nødvendige tjenester, sørger for at ansatte jobber hjemmefra hele eller deler av uken. Les mer om tiltakene her. Regjeringen innfører i tillegg regionale tiltak i Oslo og flere kommuner i Viken og Innlandet med strenge regler og anbefalinger. 

Husk at det alltid er de strengeste tiltakene som gjelder, enten du kommer fra en kommune med egne regler eller reiser til en kommune med egne regler. 

Vindbalhytta på Klovningsneset nærmer seg

Så dere innslag i NRK Rogaland fra montering av Dagsturhytta i Sandnes kommune? Snart kommer det også helikopterløft ut til Utsira også.

Se innslag fra montering av første dagsturhytte i Sandnes.

Utsira kommune har nettop fått signert avtale med grunneier på Klovningsneset som er vellvillige til at vi får en dagsturhytte med flott utsikt ut over Yttre og indre vindball. Derfor har vi besluttet at hytta skal hete Vindbalhytta. Navnet vil følge i skilting og andre presentasjoner fra dagsturhytta i Rogland..

Dagsturhytta vil ha solcellepanel for belysning og ladepunkt, samt en koselig vedovn for oppvarming. Det vil også følge med en egen bibliotekavdeling til alle dagsturhyttene i Rogaland. Les mer om Dagsturhytta i Rogaland. Hytta vil ha en koselig hems hvor det er mulig å slappe av på en vandring. Vi regner med at besøkende behandler hytta som sin egen stue, rydder etter seg og tar ansvar for at hytte holder seg fin til neste besøk. Vi håper også at hytta blir et fint oppholdsrom i hverdagen for barnehagen, SFO og andre grupperinger i Utsira samfunnet. Samt flott samlingspunkt for helgeutfarten.

Vi trenger et framtidig samarbeide med et lag, en forening eller enkeltpersoner som ønsker å føre tilsyn med hytta på ukentlig basis. Meld inn ønske dersom ditt lag, forening eller samenslutning ønsker å føre tilsyn med Vindballhytta. Pr e-post til  post@utsira.kommune.no

Dagsturhytta logo

Fra første desember er det faktura 2.0 som gjelder

NÅ SENDER VI FAKTURA TIL DEG VIA NY METODE:

Bankene slutter med faktura 1.0 pr 1.12.21 og går over til 2.0.  For å kunne opprettholde nødvendig funksjonalitet, må vi dermed over på ny løsning for fakturadistribusjon:

Kort fortalt blir den nye løsningen slik at dersom du har valgt å motta efakturaer fra noen, så vil du i versjon 2.0 kunne motta efaktura fra hvemsomhelst (Alle). Altså du kan ikke selv lenger velge hvem du vil ha efaktura fra, og hvem du vil ha på papir fra. Banksystemet gir kun valget efaktura, eller ikke. Så det kan være du nå får efaktura i stedet for blankett…

Har du Digipost/eBoks, men ikke efaktura, vil du få fakturaen i Digipost. Om du ikke selv velger dette vekk i innstillingene dine for Digipost.

Har du ingen av delene, vil du få faktura på papir som før.

Vi håper endringene går greit. For vår del blir verden litt enklere, siden vi slipper å holde styr på alle avtaler, kan sende alt til en distributør som sender ut på beste måte til deg og slipper lokal pakking av blanketter.

Du kan se en youtube-video om endringene her:

https://youtu.be/yHvPT8oUKr8


Stor heimevernsøvelse i Rogaland

Neste uke skal 2400 soldater fra Agder og Rogaland heimevernsdistrikt 08 gjennomføre øvelser i store deler av Rogaland. Mesteparten av treningen vil foregå fra mandag 27. september til fredag 1. oktober.


Militær trafikk, lysraketter og støy

Det vil bli avholdt feltøvelser hvor avdelingene trener på å løse oppdrag innenfor sine primærfunksjoner. Dette kan være vakthold, sikring og patruljering av områder. Du kan komme til å møte på militær trafikk på enkelte veier. Det vil også bli brukt løsammunisjon og lysraketter, så vær obs på at det kan forekomme noe støy hele døgnet.

Viktig samfunnsfunksjon

Viktige og sårbare ressurser i samfunnet må og skal sikres. I dette arbeidet har Heimevernet, i samarbeid med politiet, en viktig rolle. Heimevernet skal sikre verdier i krise og krig, slik at Norge har alle nødvendige ressurser i forsvaret av landet.

Objektsikring er en av de viktigste oppgavene til Heimevernet. Heimevernet ivaretar også andre viktige oppgaver som sikring av alliert mottak, overvåkning og kontroll, beskyttelse av viktige veier, bekjemping av mindre fiendtlige styrker og sivilt militært samarbeid.

Heimevernets oppgaver:

  • Nasjonal krisehåndtering.
  • Ivareta det lokale territorielle ansvaret på vegne av Forsvaret.
  • Vakthold og sikring av viktige militære og sivile objekter.
  • Støtte til det sivile samfunn; herunder bistand til politiet.

Har du spørsmål angående øvelsen kan du ringe HV-08 operasjonssenter på telefon 52 34 39 31

Heimevernet gjennomfører øvelse i skogsområde - Klikk for stort bilde Heimevernet

Valgresultat Stortings- og sametingsvalg 2021

89,8% av de stemmeberettige på Utsira benyttet seg av retten til å stemme og nærmere 65% kom inn som forhåndsstemmer

Årets valg hadde en tydelig Marte-effekt, siden Marte Eide Klovning var første Stortingskandidat fra Utsira. Hun stod plassert på femteplass på AP sin fylkesliste. Arbeiderpartiet fikk hele 42% av stemmene på Utsira.

Nytt av dette valget var alle de mottatte forhåndstemmer. Nærmere 65% av stemmene kom inn som forhåndsstemmer og korona-hensyn har nok hatt stor innvikning på alle innkommne forhåndsstemmer. 

Størst valgdeltakelse fikk vi med 89,8% på Utsira og 86,3% på Kvitsøy

Les alle valgresultater på Utsira på valg.no.

KUNNGJØRING AV STORTINGSVALGET 2021 I UTSIRA KOMMUNE

 

Velgerne i Utsira kommune 

KUNNGJØRING AV STORTINGSVALGET 2021 I UTSIRA KOMMUNE

Det holdes valg på medlemmer til Stortinget mandag 13. september 2021.

Du må stemme i den kommunen du er manntallsført i. Det vil si der du var folkeregistrert som bosatt den 30. juni 2021.
 
Hvem har stemmerett:

·      Norske statsborgere.

·      Alle må ha fylt 18 år innen utgangen av 2021 og må være innført i manntallet.

 

Valgtinget avholdes på Allrommet, Siratun mandag 13. september 2021 mellom kl 0900 – 1800.

 

Hvis du har behov for transport, tar du kontakt med Utsira kommune på

Tlf.  52750100.

 

Utsira 10. september 2021

 

Marte Eide Klovning

Leder av valgstyret

 

 

Stemmeberettigede i Utsira kommune 2021.

Fra og med tirsdag 10. august er det mulig å forhåndsstemme i administrasjonen sin åpningstid fra klokken 09.00-15.00 fram til og med 10. september

 

valg 2017

FORHÅNDSTEMMEGIVNING

Forhåndstemmegivning foregår i kommuneadministrasjonen på Siratun fra tirsdag 10 august til og med fredag 10. September 2021 mellom kl 0900 – 1500.

I tillegg til dette er det åpent for forhåndstemmegivning søndag 5. september 2021 mellom kl 1300 – 1400.

De som ikke har muligheter for å avlegge stemme på Utsira kan gjøre det i den kommunen de oppholder seg. Da må du huske å ta med valgkortet som du har mottatt. Det er bare å ta kontakt dersom du ønsker å få tilsendt listene til kommunevalget.

Dette kan være aktuelt for skoleelevene og andre som oppholder seg store deler av året utenfor Utsira.

AMBULERENDE STEMMEGIVNING

Dersom du på grunn av sykdom eller dersom du er ufør og av den grunn ikke kan komme til valglokalet på valgdagen mandag 13.09.21 og heller ikke kan forhåndsstemme kan du søke om å få stemme hjemme. Søknaden kan være skriftlig eller du kan ta kontakt på telefon 52750100. Søknad om slik stemmegivning må være Utsira valgstyre i hende innen fredag 03.09.21.

Utsira 6. august 2021

Vennlig hilsen

Arnstein Eek

Sekretær i Utsira valgstyre

Utlegging av manntall til offentlig ettersyn – Valg 2021

Står du i manntallet? Hvis du ikke står i manntallet, kan du ikke stemme ved stortingsvalget 2021 mandag den 13. september 2021

 

 valg 2017

Utsira kommune

Stortingsvalget  


Hvis du ikke står i manntallet, kan du ikke stemme ved stortingsvalget 2021 mandag den 13. september 2021.

Du kan undersøke om du står i manntallet i Utsira kommune på følgende steder:

1. Kommuneadministrasjonen Siratun.
2. Utsira Folkebibliotek


Manntallet blir liggende ute til alminnelig ettersyn i tidsrommet 20. juli til og med valgdagen 13. september 2021.
Hvis du har flyttet til en annen kommune og melding om flytting ikke er mottatt i folkeregisteret innen 30. juni 2021, står du fremdeles i manntallet i den kommunen du flyttet fra. Da kan du velge om du vil stemme på valgdagen i den kommunen du flyttet fra eller om du vil forhåndsstemme.

Den som mener at vedkommende selv eller noen annen uriktig er blitt innført eller utelatt fra manntallet i kommunen, kan kreve at valgstyret retter opp feilen. Kravet skal være skriftlig og begrunnet og sendes valgstyret så snart som mulig. Valgstyret kan oppdatere manntallet så lenge det er praktisk mulig.

Det er også mulig å avlegge tidligstemme i administrasjonen fra den 1. juli og fram til forhåndstemmegivningen starter den 10. august 2021. 

Valgstyrets adresse er: Utsira valgstyre
Postboks 63
5547 Utsira

Utsira 20. juli 2021

Vennlig hilsen

Arnstein Eek

Sekretær i Utsira Valgstyre

Covid 19 tilskudd til lag og foreningsliv

Oppdatert informasjon om koronaordning for arrangement og aktivitet - Perioden for ordningen gjelder fra januar 2021 og er utvidet til 31. oktober - Søknadsfristen er forlenget til 15. november.
Frivillige lag og organisasjoner kan søke om tilskudd i forbindelse med arrangement og aktiviteter som er påvirket av covid-19 pandemien. Formålet med ordningen er å stimulere til gjennomføring av arrangement/aktivitet, men den gjelder også dersom man må avlyse på grunn av restriksjonar eller råd fra myndighetene i forbindelse med covid-19. Perioden for ordningen er nå utvidet, og gjelder fra 1. januar til og med 31. oktober 2021.

Søkere må være registrerte i Frivillighetregisteret.

Hva kan det søkes om?

• Støtte til merkostnader på grunn av smitteverntilpasninger eller i forbindelse med utvikling/tilpasning av aktiviteter. Dette kan for eksempel være innkjøp av smittevernutstyr, kostnader til leie av større lokaler, digitalisering av eksisterende tilbud eller nye aktiviteter som digitale møteplasser.

• Støtte til mindreinntekter fra avlyste eller delvis gjennomførte arrangement. Dette kan for eksempel vere tapte billettinntekter, parkeringsinntekter, inntekter fra loppemarked eller kioskinntekter.

• Mindreinntekter fra annen spesifisert aktivitet avgrenset til publikumsinntekter og utleieinntekter. Dette kan for eksempel vere museum, akvarium, kinoer eller idrettsanlegg.

Utleieinntekter kan være utleie av bygninger, anlegg, hytter, fartøy eller andre rom og lokaler.

Ny søknadsfrist er 15. november 2021.

Mer informasjon Finn informasjon, søknadsskjema og veiledning om koronaordningen på www.lottstift.no

Spørsmål? Ta kontakt på covid@lottstift.no eller telefon 57 82 80 00.

Merk: For momskompensasjonsordningen er det ingen endringer, her er søknadsfristen 1. september. Les mer om momskompensasjon til frivillige organisasjoner på www.lottstift.no 

Søknadsskjema

https://lottstift.no/nb/tilskudd-i-forbindelse-med-arrangement-eller-aktiviteter/

 

 

 

 

 

Kreativt skrivekurs - Sirakompasset

Kjekk Sommeraktivitet i Sirakompasset på onsdag den 14. juli - Kl. 11:00. Kreativt skrivekurs med selveste Linda May Kallestein, manusforfatter til den kjente TV-serien Atlantic Crossing.

 

Kjenner du på skrivekløa iblant og har en historie surrende i hodet? Eller er du nysgjerrig på hvordan det er å skrive, men tør ikke fordi du har overbevist deg selv om at det er noe du aldri vil få til? Kanskje du rett og slett ikke føler du har noe å skrive om. 

Bli med da, på noen lekende - og forhåpentligvis – inspirerende timer med kreativ skriving. Passer best for deg som aldri har skrevet ett eneste ord før og for deg som har skrevet mange! 

Vi kommer til å snakke litt løst og fast om hva kreativitet er. Om ulike typer tekster. Avsløre forfatteres største hemmelighet om inspirasjon. 

Og mest av alt vi kommer til å skrive, så ta med noe å skrive på og med. Det som passer deg best: laptop eller penn og papir. Eller begge. 

Velkommen!

Mvh

Linda May Kallestein - mer om forfatteren

Tidligstemming – Storingsvalget 2021

Fra 1. juli til 9. august er det mulig å tidligstemme, for de som ikke har mulighet for å forhåndstemme etter 9. august og fram mot valget den 13. september.

 Tidligstemming fra 1. juli

Du kan tidligstemme fra 1 juli til og med 9. august dersom du ikke har mulighet til å stemme innenfor den ordinære perioden for forhåndstemmegivning eller på valgdagen.

Tidligstemming foregår i administrasjonen på Siratun hverdager fra kl 0900 – 1200 fra mandag 1 juli til og med fredag 9 august.

HUSK LEGITIMASJON

 
 

Utsira 24. juni 2021

Arnstein Eek

Sekretær i Utsira Valgstyre

 

valg 2017

Byggeregnskap for Sirakompasset

Sluttsummen for prosjekt "ny skole- og barnehage" ble på kr 42 millioner. Anlegget ble tatt i bruk i januar 2012 og har fått navnet "Sirakompasset".

Byggeregnskap for ny skole, barnehage, scene & amfi – døpt Sirakompasset, er lagt fram.

Alt i alt er det brukt kr 42.379.130 for å få anlegget på plass. Mva-kompensasjon på kr 8,3 millioner, skjønnsmidler på kr 10 millioner og tippemidler på kr 1,2 millioner, samt rentestøtte tilsvarende et lån på kr 3 millioner, gjør at belastningen for kommunen blir til å leve med. Kommunens oppgave fremover blir å avdra 19,8 millioner i lån og betale renter som om lånet var på kr 16,7 millioner (jfr rentestøtte).

 

Prosjektet er gjennomført innenfor oppsatt budsjettramme fra 2009. Resterende midler er kr 338.437.  Kommunestyret avgjør skjebnen til disse kronene.

Turist på Utsira?

Utsira.no har fått ny drakt og vil snart bli lansert som våre nye reiselivs- og næringssider. Siden er fortsatt under konstruksjon, men ta en smugtitt og gi oss gjerne en tilbakemelding.

 

Ønsker du å senke dine skuldre, komme vekk fra støy og mas.., eller komme inn under huden på det ramsalte samfunnet to mil vest i havet.

Da skal du klikke deg inn på våre turistsider som ligger på utsira.no

Vi har snøfrie og stormfulle vinterdager, blomstrende og grønne vårdager, svale sommernetter, skiftende høstdager og hverdagsliv i et komplett kystsamfunn.

nullnullnull

Sjøfugltellinger på Spannholmane 2021

Fortsatt skrantende antall med hekkende sjøfugl i sjøfuglreservatet på Spannholmane.

Årets telling på Spannholmane ble foretatt i rolig og overskyet vær den 5. juni. Normalt telletidspunkt er rundt den 1 juni. De fleste toppskarv reir var med egg og få med større dununger. (hoved-telleart) Det virket som om den kalde våren hadde medført litt senere eggleggingstidspunkt. Det var kun 39 toppskarvreir med egg og unger i år. På det meste der det tellet 124 reir med innhold på holmen i 1993. Strandrydding nytter. Det virker som om det er mindre bruk av plast og garnrester som reirmatrialer til toppskarven i de siste år.

Det virker som om at det fortsatt er stabilt for tobis-speialistene som lomvi og sildemåke, med flere rastene voksne fugl, på land og i sjøen rundt Spannholmane. Det var også god aktivitet på sildemåke og svartbak.

Se komplette telledata i vedlagt pdf eller søk opp Spannholmane på artsobservasjoner.no

Vi minner om ferdselsforbudet og at folk respekterer 50 meter-sonen rundt Spannholmane i fredningstiden, slik at våre hekkefugler fortsatt kan ha det trygt i naturreservatet

Høring - Mowi ASA søknad flytende oppdrettsanlegg Tednevik

Det søkes om 5460 tonn med laks på lokalitet utenfor Tednevik. Høringsfrist er satt til 2. juli 2021.

 

Mowi ASA-søker om tillatelse til akvakultur i flytende anlegg på lokaliteten Tednevik, Utsira kommune.

Mowi ASA søker om tillatelse til en helt ny oppdrettslokalitet for laks ved Tednevik Utsira. Omsøkt størrelse er 5460 tonn.

Grunnlagsdokumenter til søknad:

Varsel fra Rogaland fylkeskommune

1. Søknad om ny lokalitet Tednevik fra Mowi ASA
2. Søknadskjema Utsira
3. Utsira Viktige marine naturtyper, arter med stor eller særlig stor forvaltningsinteresse og vernede områder
4. Sjøkart 50000 (se søknad)
5. Posisjoner fortøyningspunkt (Søknad)
6. Arealplan kommunekart.no - velg kommuneplan
7. Førehandsgransking Utsira, (søknad)
8. Strømmåling Utsira 2017 (søknad)
9. Dispensasjonsvedtak Mowi ASA fra arealplan 20212-2022.pdf

Søknaden er lagt ut til offentlig ettersyn  i tiden 2.juni til 2. juli 2021 på Utsira kommune sine internettsider www.utsira.kommune.no. Eventuelle merknader skal sendes til Utsira kommune, postboks 63, 5547 Utsira eller post@utsira.kommune.no seinest 2. juli 2021

Høring av melding Kraft frå land NOA og Krafla

Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har mottatt melding med forslag til utredningsprogram fra Equinor, Aker BP og LOTOS Exploration and Production for en kraftforbindelse mellom land og dei planlagt nye oljefelta NOA og Krafla. Foreløpig høringsfrist 4. juni 2021.
tiltakshaver: AKER BP ASA
Sakstype(r) Nett Saksnummer 202106086
Status Høring Dato 22.04.2021
Fylke Rogaland, Vestland
Kommune Bokn, Tysvær, Karmøy, Utsira, Bergen, Fitjar, Tysnes, Samnanger, Bjørnafjorden, Austevoll, Øygarden
 

Les melding og alle dokumenter til melding her på nve sine sider.

Aker BP og Equinor melder tre ulike traséalternativer for kraftforsyningen fra land til oljefeltene. De tre alternativene baserer seg på levering fra enten Kollsnes transformatorstasjon i Øygarden kommune, Samnanger transformatorstasjon i Samnanger kommune eller Gismarvik transformatorstasjon i Utsira kommune. Anleggene vil bestå av en transformatorstasjon, luftledning, jordkabel og sjøkabel ut til oljefeltene. Kraftbehov til plattformene er anslått til 40 MW i 2026, med en gradvis opptrapping til 140 MW i 2029.

Aker BP, Equinor og LOTOS begrunner tiltaket med at elektrifisering av produksjonsplattformene fra land vil vesentlig redusere behovet for å drifte anleggene med gass og gi en betydelig reduksjon i CO2-utslippene fra plattformene, i tråd med nasjonale målsettinger.

NVE vil fastsette et utredningsprogram basert på søkernes forslag, høringsinnspill og standard utredningskrav for denne typen anlegg, som skal dekke nødvendige utredninger av konsekvenser for hele kraftforbindelsen fra land og ut til plattformene.
 

Høringsfrist: 04.06.2021

Kommersielle aktører og offentlige høringsinstanser oppfordres til å benytte elektronisk skjema over.
Alternativt kan man sende høringsuttalelse pr. e-post, pass da på å få med følgende momenter:
  1. Angi "Høringsuttalelse 202106086" i emnet på e-posten
  2. Dersom uttalelsen er sendt på vegne av en interesseorganisasjon, oppgi navn og organisasjonsnummer i innledningen
  3. E-posten sendes til uttalelse@nve.no
For mer informasjon, se høringsbrevet.

NVE vil fastsette et utredningsprogram som skal dekke nødvendige utredninger av konsekvenser for hele kraftforbindelsen fra land og ut til plattformene. Gjennom høring av meldingen ønsker NVE å få innspill til kva slags utredninger som bør gjøres før utarbeiding av søknader om bygging og drift av anleggene etter energiloven og havenergiloven. Dere kan sende innspill på en av følgende måter:

  •  via skjema for uttalelser, som dere finner på våre internettsider
  • via e-post til uttalelse@nve.no (merk e-post med Høringsuttalelse og saksnr. 202106086 i emnefeltet, og oppgi navn og org.nr. først i e-posten om du representerer en virksomhet)
  • via brev til NVE, Postboks 5091, Majorstuen, 0301 OSLO

Høringsfristen er satt til 4. juni 2021.

Offentlig folkemøte vil bli avholdt torsdag 6. mai kl. 19.00. Mer informasjon, samt lenke til møtet vil bli lagt ut her senere.

Rydde en strand i Påskeferien?

Det er ennå koronarestriksjoner på ryddeaksjoner. Men familiekohorter kan rydde på eget initiativ.

Vi har satt ut to kontainere på Hovland Stadion til avfall fra strandrydde-aksjoner.

Før ryddeaksjon:

Ryddelagene må melde inn hvor de vil rydde.

Dette kan gjøres direkte i ryddenorge.no eller melding til Atle Grimsby

Hent ønsket antall sekker/hansker boks ved ryddekontainer på Hovland

-----

Etter rydde-aksjonen:

Meld fra om hvor du har ryddet, hvor mange som deltok og hvor mange sekker/kg.

Send gjene med noen bilder på messenger til Atle Grimsby eller til Utsira kommune på messenger eller til post@utsira.kommune.no

Dersom du ikke klarer selv å frakte søppel til Hovland Stadion, så kan vi hente til kjørbar vei. Meld fra til Atle eller Arvid

Hvis du ønsker så kan logge inn og levere rapport selv i ryddenorge.no. Her er det også mulig å legge inn flere data om ulike søpplefraksjoner. Dersom du rapporterer selv, så er Utsira kommune interessert i ryddekoden som genereres fra system.

Lykke til!

Kjære Sirabuer..

Mars utgaven i forkant av påskeferie.

                                                                                                                                                                                                      Utsira, den 26.03.2021 

Politiske møter

Siden sist informasjonslapp har det vært avholdt ekstraordinært formannskap- og kommunestyremøte for å vedta lokal forskrift i forbindelse med korona, og et planlagt formannskapsmøte. På sakslisten stod finansiering og fornying av vannledning til Sildaloftet og Bølgen/Sjåneset, og dispensasjon fra gjeldende arealplan fra MOWI. Ikke mange saker, men viktige saker. Frosne vannrør, spesielt i sør, har vært et gjentagende problem, og skapte store utfordringer for de berørte i 10 dager nå i februar. Det er var derfor viktig å få til en varig og langsiktig løsning, og arbeidet er i gang. MOWI er et av verdens største sjømatselskaper og verdens største produsent av atlantisk laks. MOWI ønsker å etablere akvakulturvirksomhet på Utsira. De driver en rekke lokaliteter i Rogaland, men søker nå mot mer eksponerte områder, som Utsira. Saken som ble behandlet gikk på å gi MOWI dispensasjon fra gjeldende arealplan. Det ble enstemmig vedtatt. Utsira formannskap ser svært positivt på henvendelsen fra MOWI og deres ønsker om å etablere et akvakulturanlegg på Utsira. Dette kan bidra til svært tiltrengte nye private arbeidsplasser. 

Nye sirabuer

Som dere vet får vi ny kommunedirektør den 10.05, May Britt Jensen, i tillegg har vi lyst ut rektor/oppvekstsjef og sykepleierstilling. Ansettelsesutvalget informerte meg i dag om at de har tilbudt Joakim Lund (43) fra Haugesund stillingen som rektor og oppvekstsjef på Utsira skole, og han har takket ja. Han har tidligere vært rektor på Bokn skole, og er nå rektor på Eide skole på Karmøy. Denne skolen skal slås sammen med Stokkastrand skole og bli til Stangaland skole i 2022. Joakim Lund starter i jobben den 10. Juni.

Meg bekjent er det ikke ansatt ny sykepleier. Det har vært få søkere, og det er ikke rart i disse tider der etterspørselen etter sykepleiere er større enn noen gang. Vi får håpe det ordner seg. Skulle noen kjenne en sykepleier, setter vi pris på videreformidlingen av at det fremdeles er en ledig stilling på Utsira.

Verkstedopphold Rutebåten Utsira

På grunn av Covid–19 er varslet verkstedopphold den 07.04 utsatt. Vi vet ikke mer om når det blir, og avventer informasjon. Egentlig hadde det passet bra med et verkstedopphold nå som vi ikke skal ta unødvendige reiser, men korona setter en stopper for mye, så vi får bare vente å se nå ny dato kommer. 

«Ordfører bøtelagt»

- Hørte deg på Radio 102 i dag, Marte! Marte: - Hæ? Eg har kje vært på radioen i dag.

Men komiker Rune Bjerga som ordføreren på Utsira og hans «politilogg – påsken 2021» var på Radio 102 i dag 😊:

https://radio102.no/kultur/underholdning/slik-blir-politiets-langfredag-i-rune-bjerga-universet-97106/

«Utsira – 17:59:

Ordfører bøtelagt for å ha nektet øyboere å være på Teams-møter med folk fra Haugesund, Oslo og Drammen.

«Vi har ikke hatt noen smitte her, og det er heller ingen bevis på at viruset ikke smitter via nettet», skal ordføreren forklart politiet.»

Godt med litt humor i hverdagen, når dagene ellers dreier seg om Teams-møter og om å sjekke hvordan smittetallet i landet og ikke minst på Haugalandet utvikler seg. Jeg var optimistisk til 2021 da jeg ble intervjuet av Haugesunds Avis før jul, og så for meg at bare vi kom oss over i det nye året, så ville ALT BLI BRA! Det ble det ikke. 

Påskeferie og korona

Jeg fikk høre i går at jeg hadde lovet noen at påsken i år ville bli normal. Det ble den dessverre ikke, og jeg skal være forsiktig med å love noe som helst videre. Jeg håper derimot at sommeren kan bli som fjorårets. Hvor vi kan reise skal jeg ikke spekulere i, men at vi kan bevege på oss mer enn i dag må vi kunne tro. Mot sommeren vil mange flere være vaksinert, og selv om en fremdeles kan bli smittet og smitte andre etter vaksine, så får en ikke et like alvorlig sykdomsforløp. 

At vi skulle være her vi er i dag etter 1 år var det mange som ikke trodde. Smitten har ennå ikke nådd ut til Utsira, men med utbruddet på Haugalandet, har vi mer enn noen gang kjent på alvoret. Vi er nå én av 12 kommuner i landet som ennå ikke har hatt smitte. Vi har vært heldige. 

Mange er usikre på koronareglene, og det er ikke lett å forstå alt, hva som gjelder her og der. Nå har vi fått nasjonale regler og anbefalinger, i tillegg til de regionale tiltakene på Haugalandet. 70 kommuner, inkludert Haugalandet er på tiltaksnivå 5A som er noe strengere enn de nasjonale tiltakene. Mer informasjon kan du finne på www.helsenorge.no og www.regjeringen.no. Det varierer fra påbud, plikt og anbefalinger, så det kan være vanskelig å skille mellom hva en ikke kan gjør og ikke bør gjøre, men det handler uansett om å begrense antall nærkontakter. 

Når det gjelder testing er beskjeden fra helse- og omsorgssjefen at dette skal frem til Skjærtorsdag utføres på legekontoret etter henvendelse til helsesøster: Gunn Hilde Austrheim / lege: Stig Lillesund.

På de røde påskedagene har kommunen inngått en avtale med Haugesund legevakt om at Sirabuen kan få teste seg der. Avtalen er inngått fordi det er eneste mulighet for å få prøver analysert raskt nok pga. redusert transportmulighet disse dagene (båt og fly). 

Forskjellen fra i fjor påske og i år er at det ikke er hytteforbud. Så vi forventer at det er lys i hyttene denne påsken. Deltidsinnbyggerne er viktige for oss, og vi ønsker dere velkommen, men ber om at det tas hensyn og at dere følger våre lokale tiltak og regjeringens anbefalinger for påskeferien: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/dette-er-anbefalingene-for-paskeferien/id2841035/ 

Fottur konturVi har også oppdaterte informasjonsbrosjyre på nett. Jeg håper dere alle får en fin påskeferie og håper været er med oss, slik at vi kan være mest mulig ute. Gjør noe du ikke pleier å gjøre, kos dere litt ekstra og hold dere friske!

Med vennlig hilsen

Marte Eide Klovning 

Ordfører